Krajnja konsekvenca rehabilitacije
kolaboracionista može da bude samo rehabilitacija fašizma: Olivera
Milosavljević
Ova antikomunistička histerija koja se
pokriva ″demokratijom″ i u odsustvu bilo kakve sadržine izjednačava sa njom, u
suštini služi da sakrije temelj onoga što se ovde naziva ″demokratijom″,
a predstavlja manje ili više ogoljeni nacionalizam * Ne bih preporučila deci da
uče iz ovakvih udžbenika *
Koji je uopšte cilj izjednačavanja
komunizma i fašizma nego rehabilitacija fašizma, njegovo normalizovanje.
Razgovarao:
Bojan Tončić
Revizija istorije u srbijanskom javnom mnjenju podrazumeva, kao što i Vi
tvrdite, izvesnu relativizaciju temeljnih civilizacijskih vrednosti. Da li ste
registrovali uzroke, ali i vreme te relativizacije, vreme u kojem je postalo
nepopularno biti antifašista?
- To nije počelo juče i uopšte nije bilo
slučajno. Sa usponom nacionalizma sredinom osamdesetih godina prirodno je počeo
i proces relativizacije antifašističke prošlosti. Nacionalizam je morao po
definiciji da se obračuna prvo sa jugoslovenskom državom, a kako je njen temelj
bio u konceptu 'zajedništva' morao je da se obračuna i sa pokretom koji je to
zajedništvo stvorio, koji je bio internacionalistički. Ne treba zaboraviti da
su desničari još tridesetih godina, posle dolaska Hitlera na vlast, za rat koji
se svakog časa očekivalo da počne, govorili da će biti ″rat između nacionalizma i internacionalizma″, zato su i stali na stranu ovih prvih. Početkom
devedesetih godina prvo je učinjen pokušaj da se NOB potpuno 'izbriše' iz
istorije, sećate se kako je Titov spomenik u Užicu srušen početkom devedesetih,
Tito je izgubio ulicu u Beogradu takođe početkom 90-ih, Kidričev spomenik je
tada sklonjen, na Kalemegdanu su skinuta poprsja četvorice narodnih heroja
takođe početkom devedesetih, tada je skinuta petokraka, kokarda je postala
legitimna u vojsci... Sve se to događalo za vreme Miloševića. Taj prvi
nacionalistički talas je pokušao da partizanski pokret potpuno izbriše iz
istorije i da na mesto njega postavi četnički pokret.
Fašizam,
logori, Nedić kao „demokrata”
Najnoviji
talas, nastao sa promenama 2000, otišao je još dalje sa pokušajem otvorene
rahabilitacije Nedića. Kao pokriće se koristi ″demokratija″
koja sve što je u prošlosti nosilo antikomunističko obeležje proglašava svojom
prethodnicom, proglašava ″demokratijom″.
Samo se zaboravlja da je pored komunizma i demokratije, tada u igri bio i
fašizam, da su demokratija i komunizam tada činili jedan blok protiv fašizma, i
posebno, da su fašizam i nacionalsocijalizam bili par excellence
antikomunistički pokreti. Tako je i Nedić kao antikomunista posao ″demokrata″,
a zanemarena je njegova saradnja sa okupatorom, njegova fascinacija Trećim
Rajhom, uredbe antisemitske sadržine koje je potpisivao... Poslednja odbrana
kolaboracije dolazi sa tvrdnjama da se tada ″nije
moglo znati″ za logore, sa suštinu ideologije,
za namere nacizma i slično. Ako znamo da beogradske novine već 1933. pišu o
stvaranju koncentracionih logora u Nemačkoj, da već 1934. pominju po imenu
logor Dahau i detaljno opisuju sa koliko redova bodljikave žice je ograđen, da
izveštavaju o svakom pojedinačnom slučaju progona Jevreja i nemačkih
intelektualaca antifašista tokom svih godina pred rat... onda svaka priča o
nemogućnosti saznanja otpada.
Zato danas ova
antikomunistička histerija koja se pokriva ″demokratijom″
i u odsustvu bilo kakve sadržine izjednačava sa njom, u suštini služi da
sakrije da temelj onoga što se ovde naziva ″demokratijom″
predstavlja manje ili više ogoljeni nacionalizam.
Da li mislite da je danas gotovo
neprijatno reći da ste antifašista, šta drugi, većinski, misle o nečemu što je
nekada bilo gradivo koje je trebalo znati za dvojku?
- Naravno
da ne mislim da je neprijatno. Još nisam čula da se neko otvoreno hvali da je
bio kolaboracionista, to bi trebalo da dođe tek kada se potpuno prevrednuje
prošlost, a to znači kada se čitav ovaj proces završi u rehabilitaciji fašizma.
Jer krajnja konsekvenca rehabilitacije kolaboracionista može da bude samo
rehabilitacija fašizma. Koji je uopšte cilj izjednačavanja komunizma i fašizma
nego rehabilitacija fašizma, njegovo normalizovanje. Ne mislim da je ovde to
težnja većine. To je agresivna manjina koja se čuje i ćutljiva većina koja
zbunjeno posmatra. Dakle, biti antifašista bilo je i ostalo stanovište koje
znači suprotstavljanje najmračnijoj ideologiji moderne istorije, biti protiv
rasizma, nacionalizma, protiv podele ljudi da ″više″
i ″niže″, protiv
istrebljenja ljudi zbog njihovog porekla, protiv militarizma, protiv
nehumanosti... a sve su to još uvek temelji civilizovanog društva, a ovde,
verujem, većine.
U kojoj je meri antifašistička tradicija,
do koje su na neki način držale sve partijske garniture, uključujući i
Miloševićevu, opstala; koliko je ima u udžbenicima? Kako se danas obeležavaju
značajni datumi iz perioda borbe protiv fašizma?
- Ja ne
vidim da su partijske garniture (uključujući i Miloševićevu) držale do antifašističke
tradicije. Držati do te tradicije ne znači samo se verbalno na nju pozvati, već
podrazumeva delanje u skladu sa idejama antifašizma, imenovanje onih koji su
bili njegovi nosioci. Ne može se istovremeno biti antifašista i
rehabilitovati one koji su sarađivali sa fašizmom. Naši udžbenici su takvi da
deci ne bih preporučila da uče iz njih. A praznici? Pa koji se to praznik iz
vremena borbe protiv fašizma kod nas uopšte slavi? Osim Nove godine, ovde se
slave samo crkveni praznici. Dan republike je ukinut kao da živimo u monarhiji,
dan ustanka je proglašen zločinom, da na televizijama ne podsete građane 9.
maja da je Dan pobede, niko ne bi ni znao za to. Čak je i dan oslobođenja
Beograda izbrisan iz istorije, kao da Beograd nikada nije oslobođen, ili da bi
za gradske vlasti bilo bolje da su okupatori ostali. Kod naše političke elite
nema ničega od tradicija antifašizma, osim što kaže da sledi tu tradiciju i
očekuju da joj se veruje na reč.
Politika podržava mitove
Gde danas vidite pojavne oblike fašizma?
- Svaki
oblik ekskluzivnog nacionalizma, ksenofobije, rasizma, antisemitizma,
militarizma... uključujući i pravdanje kvislinštva, a svedoci smo da se
javljaju, nosi u sebi neki od elemenata koji u povoljnim uslovima može da
preraste u fašizam. Ti opšti uslovi mogu biti vezani i za ekonomsku krizu, i za
ideološku promenu odnosa snaga u Evropi i svetu... Uvek je problem u političkoj
eliti, u vrednostima koje zastupa, u odnosu koji ima prema ovim pojavama. Ako
za ispoljavanje ovakvih stanovišta kaže da predstavljaju demokratsko pravo na
ispoljavanje svog mišljenja, što smo imali prilike da čujemo, onda je njena
odgovornost i kada one ojačaju.
Bavili ste se mitovima kojima je, primetno,
obeležena naša svakidašnjica. Kako ih danas doživljavate, kako recimo ključni,
Kosovski mit, utiče na našu političku realnost?
- Politička
elita ne precenjuje mit - ona je ta koja ga stvara, ona je tvorac mita. Bez
političke elite koja ga svakodnevno ponavlja mit je samo priča, ima samo
književnu vrednost, nije delatan, ne utiče na život ljudi i svakodnevicu. Ali,
političkoj eliti, nesposobnoj i nekreativnoj kakva je, mit služi kao najlakše
sredstvo da zatvori sva ključna pitanja koja bi se mogla postaviti. Koliko je
njih ikada bilo na Kosovu, koliko je njih u stanju da odrecituje jedan stih iz
Kosovskog ciklusa, koliko njih išta zna o istoriji Kosova? Mit uvek ima
upotrebnu vrednost; nekada, u prošlosti, on je bio u funkciji borbe za slobodu,
danas ″u slobodi″,
njegova je funkcija da prikrije pljačku, bedu većine, nesposobnost, odsustvo
ideja...
U poslednjih mesec dana bilo je više izliva
mržnje i nipodaštavanja homoseksualaca. Da li su koreni tako duboki - gde ih
istorijska nauka vidi - i da li je takve oblike ponašanja moguće i u Srbiji
dovesti na rasprostranjenost kakvu imaju u razvijenijoj Evropi. Kako ih potpuno
iskoreniti?
- Sužena
svest, a takva je i nacionalistička, ne prihvata nikakvu različitost, ona
veruje da svet može da funkcioniše samo kroz jednoobraznost, zato proganja sve
što je drugačije. Najčešće se počinje sa homoseksualcima, pa sa ljudima druge
boje kože, druge religije, nacije, onda i sa političkim protivnicima. Marginalne
grupe se progone jer se tako leče frustracije, dokazuje sopstvena ″pravovernost″.
Sve je to već viđeno u prošlosti Evrope, ne tako davno. To je opasno kada
postane vladajuća politika. Ne verujem da će se to ovde desiti, bar dok su
opšte okolnosti u Evropi ovakve kakve su danas.
Da li će, u evropskim razmerama, iz ugla
istoričara, biti zapamćeni progon Albanaca sa Kosova i stradanje Srba posle
rata i u mirnodopskom periodu, obostrano uništavanje života i dobara?
- Istorija
sve pamti, odnosno, o svemu ostaju tragovi, mnogostruki izvori, posebno danas. Samo
je pitanje da li i koliki interes u određenim društvima i vremenima postoji za
bavljenje nekim temama. Neke od njih čekaju i po sto godina da se otvore, ali
nikada ne mogu da se izbrišu, samo je pitanje volje i intelektualnog poštenja
da se analiziraju. Raspad Jugoslavije i ratovi na njenoj teritoriji će još dugo
biti predmet istraživanja, posebno sama egzistencija Jugoslavije.
*Mogu li Srbi i Albanci ponovo da žive bez ubijanja?
- Svako može
da živi kao normalan čovek samo ako to želi. Ali kada se
ljudi obostrano konstantno indoktriniraju, hrane mržnjom, onda to izgleda
nemoguće. Uvek sve zavisi od političkih elita i njihove volje da organizuju
normalan život ljudi. Koliko su one u stanju to da urade, koliko to uopšte žele
da urade, a koliko im možda odgovara da zadržavaju stanje stalne napetosti i
nepoverenja, to je drugo pitanje. Ni Srbi, ni Albanci se ne razlikuju
od svih drugih naroda ni po čemu. Samo je pitanje kako će biti organizovan
njihov život, da li će biti i dalje indoktrinirani u međusobnoj mržnji, kako će
biti vaspitavana njihova deca u školi, pa i kakvu će istoriju učiti. Ja nisam
sklona, kada je istorija u pitanju, da uopšte razmišljam u kategorijama ″naroda″, oni
su samo objekt, mislim da se tokovi u prošlosti i danas moraju posmatrati
primarno kroz ideologije, aktivnost i težnje njihovih elita, onih koji
odlučuju, koji oblikuju javnost, instrumentalizuju prošlost, manipulišu
osećanjima...
Da li svetska ekonomska kriza može, na
bilo koji način, da utiče na ljude u Srbiji, ali i u okruženju. Da više susede
ne poimaju po stereotipima koji su, ako se slažete, doveli do ratova, bez
obzira na ekonomske interese, mislim na one koji nisu povezani s kriminalom, a
odavno su prepoznatljivi?
- Pomenuli ste
jedan aspekt o kome nisam razmišljala, saradnje radi prevladavanja krize. Mene
naprotiv, mnogo više opseda razmišljanje o tome kako je ona prethodna svetska
ekonomska kriza uticala na budućnost, kakve je uslove stvorila, između ostalog,
naravno, i za uspon fašizma svuda u Evropi. Bar u ondašnjim okolnostima, koje
su bile drugačije od današnjih, ona se pokazala kao jako pogodno tlo za bujanje
raznih ekskluzivističkih, populističkih, nacionalističkih, rasističkih
ideologija. Kriza može i da izazove potrebu za traženjem ″žrtvenog
jarca″ koji ju je izazvao, kao što je to i onda bio slučaj. U
vreme one ekonomske krize, uspona fašizma i istovremeno pacifističkih pokušaja
da se izbegne rat, evropski intelektualci su postavljali kao ključno pitanje
kako da se uz vojno, izvrši i ″moralno razoružanje″ kao
preduslov trajnog mira. Naravno, analogije nisu poželjne u tumačenju prošlosti
i sadašnjosti, jer se opšti uslovi uvek bitno razlikuju. Zato je moguće da se
desi sasvim suprotno, kao što Vi pretpostavljate, da svi ti atavizmi,
frustracije iz prošlosti, postanu beznačajni pred slikom pojedinačne i
kolektivne propasti.
Нема коментара:
Постави коментар