
Među njima je središnje mesto zauzimala jedna bela golubica, sa sivim mrljama na krilima. Ona je, po Teslinim rečima, bila radost i smisao njegovog života, sve dok jednog dana, u njegovoj hotelskoj sobi, nije uginula. Prirodu njihovog uzajamnog odnosa svedoče i Tesline reči: ''Voleo sam tu golubicu. Da, voleo sam je kao što čovek voli ženu, i ona je mene volela. Ta golubica je bila radost mog života. Dokle god sam je imao, bila je svrha mog života. Ma gde sam se nalazio golub bi me pronašao; kada bih poželeo da je vidim samo sam pozvao i ona bi doletela do mene. Razumela me je i ja sam nju''.
Tesla nije gajio samo ljubav samo prema ovoj golubici, mada je nju najviše voleo, već i prema hiljadama drugih golubova, koje je hranio, a kada su bili bolesni ili povređeni lečio. Golubovi sa kojima je bio u tajanstvenoj komunikaciji, predstavljali su značajan deo njegovog života. Margaret Čejni u njegovoj biografiji piše da je jedan novinar video Teslu "kako stoji u tami, izgubljen u svojim mislima, sa pticom ili dve koje uzimaju hranu sa njegovog dlana ili usana, mada one noću ne vide i više vole da ostanu u svojim gnezdima". Zapravo Tesla je još od detinjstva gajio ljubav prema golubovima. "Voleo sam da ih hranim, kao i piliće i drugu živinu, uzmem pod mišku i mazim", zapisao je dodajući da je čak i zli gusan za njega bio nadahnuće. O pticama se brinuo i Leonardo da Vinči, ali na drugačiji način: odlazio je na pijacu, kupovao ih i potom puštao na slobodu.
Golub, inače, predstavlja snažan arhetipski simbol, jer je i sam motiv ptice arhetip par ekselans. Baš se simbolikom goluba, odnosno golubice, može tumačiti arhetipski smisao ove Tesline ljubavi, oslobođene površnog i trivijalnog psihoanalitičkog tumačenja, koje je svoj vrhunac doseglo u često citiranom radu američkog psihoanalitičara Džula Ajzenbada. On je analizirajući Teslu je svojim ortodoksnim psihoanalitičkim banalizacijama i grotesknim interpretacijama počinio mnogo veću grešku od Sigmunda Frojda, koji je ličnost Leonarda da Vinčija i njegovo stvaralaštvo sveo na ''porodični roman'', kompleks majke i ono što je u umetniku lično, a potpuno zanemario arhetipsku dimenziju Leonardove psihe, odnosno bazu i izvorište njegovog stvaralaštva.
Golub je simbol ljubavi, čistote, bezazlenosti, dugovečnosti; Velike Majke i sublimiranog Erosa. Poput ostalih krilatih životinja, i on simbolizuje sublimaciju nagona i prevlast duha; mir i sliku stvaralačkih misli; a često je simbol žene i ljubavnice. Golub je ptica Afrodite i njegova je slika nezaobilazna u njenim svetilištima; atribut je Ištar, Velike Majke, koja je u vreme potopa odabrala golubicu kao svog glasnika i poslala je da izvidi da li su se vode povukle, a ona je odletela do jedne masline i ubrala zeleni list. Pošto su golubovi posvećeni svim Velikim Majkama i nebeskim caricama, oni prikazuje ženstvenost i materinstvo i svuda se doživljavaju kao pozitivan simbol. U hrišćanstvu je golub simbol Svetog duha i princip božanstva, dok jato predstavlja vernike. U analitičkoj psihologiji predstavlja Animu, jer je ptica ljubavi.
Ester Harding, jedna od prvih Jungovih učenica, u svojoj knjizi "Misterije žene" piše: ''Svetlost Meseca koji sija odozgo sa neba i donosi osvetljenje i mudrost na zemlju često je predstavljena pticom, obično golubicom. Ali Sveta Golubica, koja se još uvek može sresti u hrišćanskim crkvama i poštuje kao Božiji Glasnik, donosilac Mudrosti, bila je poznata davno pre toga, kao glasnik i otelovljenje Velike Majke, Ona Koja Sija Za Sve''.
To je, posebno važno za razumevanje ljubavi Tesle prema beloj golubici, čijim je nestankom prestao i njegov stvaralački rad. Na nju je projektovao svoju Animu, što je ovoj ljubavi dalo arhetipski karakter, pa je psihološki neopravdano takvu ljubav označavati kao ''nastranu'', što čini, recimo, Vladeta Jerotić u svom radu "Psihološki portret Nikole Tesle". On zanemaruje ili ne zna da je u Teslinoj beloj golubici, kao i u Svetoj Golubici, simbolično zgusnuta mudrost i da je ona otelovljenje kako arhetipa majke, tako i božanske svetlosti. Jerotić na više mesta afirmativno citira Ajzenbada, pa tvrdi da "moguća objašnjenja" Teslinog ponašanja, pa i odnosa prema beloj golubici "mogu stići gotovo isključivo od psihoanalize, ali nas ona neće u potpunosti zadovoljiti". Ova tvrdnja je, naravno, neshvatljiva i neprivatljiva, tim pre što Jerotić u javnosti "slovi" za poznavaoca K. G. Jungovog dela, ali, izgleda samo na površnom, teorijskom nivou. Njega, inače, u ovom radu čak i ne pominje.
Jung definiše Animu ''kao skup svih iskustava koje muškarac ima sa ženom'', u smislu svih ženskih psiholoških težnji u muškarčevoj psihi. Anima predstavlja unutrašnju, idealnu sliku ženskog bića, a njen prvi nosilac je majka. Jung tvrdi da svaki čovek oduvek u sebi nosi sliku žene; ne jedne određene, već žene po sebi. U suštini, ta slika je nesvesna i u živom sistemu urezana nasledna masa, koja potiče iz pradavnih vremena. Ona predstavlja ''tip'' svih iskustava čitavog niza predaka o ženskom biću; sediment svih utisaka o ženi i nasleđeni psihički sistem prilagođavanja. Kad ne bi bilo ni jedne žene, iz ove nesvesne slike bi se u svako doba moglo navesti kakva u duševnom pogledu treba da bude ona stvarna. Isto važi i za ženu, koja ima urođenu sliku muškarca, Animusa. (Piše: dr Ivan Nastović)
Нема коментара:
Постави коментар