субота, 24. септембар 2011.

70 GODINA OD UŽIČKE REPUBLIKE


Prva slobodna teritorija u okupiranoj Evropi (Vikipedija)
PRVA SLOBODNA TERITORIJA
U OKUPIRANOJ EVROPI

     Današnji dan je istorijski posebno značajan za Užice, jer je od 24. septembra pa sve do 29. novembra 1941. godine trajala Užička republika. To je bila prva slobodna teritorija u okupiranoj Evropi, ali za državu Srbiju ova činjenica izgleda nije preterano važna, jer će 70 godina Užičke republike biti skromno obeleženo.



     Nakon dve decenije pauze, prošle godine je ponovo pokrenuta tradicionalna biciklistička trka stazama Užičke republike. Iako se ove godine navršava 70 godina prve slobodne teritorije u okupiranoj Evropi, mladi biciklisti, koji voze u tu čast, praktično slabo znaju šta o tom periodu: Čuvena je po tome, dok su trajali ratovi mi smo ovde bili u miru. Pa zato što su se u njoj događali ratovi, ne znam ni ja. 


     Stariji Užičani o tom, a posebno socijalističkom periodu znaju mnogo više, ali i oni u svakodnevnoj komunikaciji svoj grad više ne nazivaju Titovim: Kažem u Užicu, ali žao mi je što nije u Titovom Užicu. 


     Pa ja sam Tita pratio 30 godina na brodovima Ratne mornarice. Ja sam tako vaspitan i on za mene ostaje dalje ono što je bio, a živim u Užicu, ne mogu reći Titovom Užicu, jer bi mi se smejali. 


     Ono je Titovo bilo i prošlo. Novo vreme dolazi i novi ljudi i novo sve. Nova vlada, novo društvo i tako to mora da bude. 


     Pa jeste kad pili Titovoužičku klekovaču, ili jeli Titovoužičku pršutu? Uvek ste jeli Užičku pršutu. Prema tome, ja se ne stidim ni tog perioda, ali naravno ja živim u Užicu i to je tako. 


     Do kraja godine u Muzeju će konačno osvanuti postavka Užička republika, u kojoj će za razliku od perioda u socijalizmu, biti zastupljeni i partizanski i ravnogorski pokret. 


     Nikola Gogić, direktor muzeja, kaže da je žalosno što značajni jubilej u borbi protiv fašizma i značaj prve slobodne teritorije, država Srbija nije iskoristila za okupljanje bivših saveznika, a posebno turista iz zemlje i inostranstva. 


     "I da se napravi akademija i da se napravi parada, ovde, vojnih jednica, jer ovde je bila parada, pored Moskve i Kujbiševa, jedno je u Užicu 41. godine bila vojna parada. I niz drugih manifestacija, da jednostavno kažemo ovom svetu da smo mi bili ona snaga, koja je pobeđivala fašiste", kaže Gogić. 


     I dok je u socijalizmu svaki jubilej Užičke republike obeležavan posebnim programom na trgu pred spomenikom Tita, to je sada prošlost. I njegova bista davno je preseljena i sada je pored muzeja, a grad je iz svog naziva pre dve decenije izbrisao i titovo ime. 


     Ono što povezuje Užičku republiku i moderno Užice, jeste upravo gradska kuća u kojoj su se pre sedam decenija, a i danas se još uvek donose, vrlo važne odluke za ovu lokalnu zajednicu.

Нема коментара:

Постави коментар