четвртак, 8. септембар 2011.

TAJNE MIKROKOSMOSA NIKOLE TESLE 9: POSAO ZA MUDRACA


MARK TVEN U LABORATORIJI
SVOG PRIJATELJA TESLE

     Pokušavajući da ipak pronađe poreklo Tesline "neuroze" Vladeta Jerotić je uzrok tražio u misterioznoj smrti Teslinog brata Danila.


     Naime, o njoj postoje dve verzije: po jednoj, o kojoj piše i Tesla u autobiografiji, njegov brat poginuo tako što je pao sa konja, istog koji je svojevremeno Teslinom ocu spasao život; a druga, da je Tesla gurnuo Danila sa tavana, usled čega je celog života imao košmare i duboko osećanje krivice, a posledica tog događaja je bila i Teslina prinudna neuroza.


     No, nema valjanih dokaza da je zbog bratovljeve smrću Tesla imao česte košmare. Istina, on ističe: "Bio sam svedok tog tragičnog događaja i mada je od tada prošlo 56 godina, slika tog događaja ni do danas nije izbledela." Dodao je: "Sećanje na ono što je moj brat postigao činilo je svaki moj pokušaj bezvrednim u poređenju sa njim." Ta rečenica navela je neke istraživače na pogrešnu pretpostavku, pa i Jerotića, koji je pisao: "Osećanje krivice, ako je nje bilo u Tesli, moglo je prouzrokovati, sa jedne strane snažnu nesvesnu pobudu da upravo on, Nikola, treba da ostvari Danetovu 'zvanrednu nadarenost' i tako ublaži bol koji se urezao u srce njegovih roditelja, a sa druge, asketski ideal življenja kao prećutnu kaznu zbog svoje nesmotrenosti koja je izazvala bratovljevu smrt." U nategnutu psihoanalitičku akrobaciju, bez argumentacije i pokrića, spada i Jerotićeva tvrdnja da je Tesla bio "bez intimnih prijatelja u životu". Prenebregao je njegovo prijateljstvo sa Markom Tvenom, prvi biografom Džonom O' Nilom, te Ketrin Džons i njenim suprugom Robertom, u čijoj je kući bio čest gost i doživljavao ju je kao svoj dom. 


     "Neuroza predstavlja rascep sa samim sobom" smatra Jung, no, takvog rascepa nema kod Tesle, koji je na svom putu individuacije bio integrisana ličnost, mada je povremeno, u kritičnim životnim situacijama, zapadao u psihičke krize, kao kad mu je umrla majka ili usled enormne premorenosti zbog prekomernog rada. Ali, to su normalne reakcije na krajnje nepovoljne životne situacije. Da kod Tesle nema neurotskog poremećaja ličnosti u klasičnom, psihoanalitičkom smislu, potvrđuje i Jungov stav da "neurotičar nije bolestan jer je izgubio svoje staro verovanje, već što nije našao nov oblik svoje najbolje težnje". Tesla ne samo da nije izgubio svoja stara verovanja, već je u istraživačkom radu pronašao izvanredan oblik za svoje najbolje težnje. 


     Možda bi se Teslina "neuroza", sa veoma izraženim prisilnim simptomima, može razumeti kao sastavni deo njegovog arhetipskog sveta, kao i njegovog misticizma, koji je proisticao iz tih arhetipova. Jer, u njegovom životu težište je bilo na transpersonalnom, što je i činilo Teslinu ličnost osobenom. 


     Tesla je živeo u hotelskoj sobi 207 što je broj deljiv sa tri, od sobarice je tražio da mu svakog dana ostavlja po 18 peškira, večerao je tačno u 18 časova, na stolu se nalazilo 18 platnenih salveta, kojima je brisao već blistavo srebrno i kristalno posuđe, koristeći uvek drugu salvetu. Svi postpuci koji je ponavljao, morali su biti deljivi sa tri, a ako bi pogrešio, bio je je prinuđen da sve počne iz početka. 


     Ali, kao što ističe Mari Luiz fon Franc – brojevi nisu pojmovi koje su ljudi svesno izmislili u svrhu računanja; oni su spontani i autonomni proizvodi nesvesnog, poput drugih arhetipskih simbola, pa nije isključeno da je broj tri u prisilnim radnjama Tesle imao mistični smisao. 


     Sumeri su verovali da su brojevi bogovi, pa su u središte svojih verovanja stavljali broj 6 i 9, koji su deljivi sa tri. Jer, broj tri simbolizuje: mnogostrukost, sveobuhvatnost, savršenstvo, rađanje, život i smrt, sintezu, napredno kretanje koje savlađuje dualnost. "Tri je prvi broj kojem je dodeljena reč 'sve'", a "trijada je broj celine, pošto sadrži početak, sredinu i kraj" (Aristotel). "Moć broja tri" univerzalna je i predstavlja trojnu prirodu sveta, kao neba, zemlje i vode; prošlost, sadašnjost i budućnost. Brojem tri se u Egiptu uvodi sveobuhvatna božja trojednost: otac, majka, sin, koja je odražena i u ljudskoj porodici. Glavni simbol broja tri je trougao, a tri isprepletena kruga ili trougla mogu da predstavljaju neraskidivo jedinstvo tri osobe i trojstvo. U hebrejskoj simbolici tri je bezgranična svetlost, osvešćavajuća inteligencija. Od jedinice je potekla dvojka, od dvojke trojka, a od trojke su potekli svi brojevi. Prema psihoanalizi broj tri simbolizuje falus. 


     Sasvim je shvatljivo i prihvatljivo da i broj tri u Teslinom prisilnim radnjama ima dublji smisao, koga on nije bio svestan. Jung je, pak, tvrdio kako nas naši duševni sadržaji danas opčinjavaju kao što su to nekada činili bogovi.

     Biografije velikih umetnika i naučnika su dokazale, kako ističe Jung, da je "njihov stvaralački nagon bio toliko jak da je sebi potčinjavao sve ljudsko u njima i stavljao u službu dela, čak i na uštrb zdravlja i obične ljudske sreće", tako da 'božansko ludilo', iako stoji u realno opasnom odnosu prema bolesnom – nije i ne može biti identično sa njim. 


     Tesla je intuitivno sledio misao Bernarda iz Travisona, alhemičara iz 15. veka, koji je govorio da "valja učiniti vidljivim ono što je skriveno, i tajanstvenim ono vidljivo", jer "samo to je posao mudraca". (Piše: dr Ivan Nastović)

Нема коментара:

Постави коментар