NOVI SAD – Prva pruga u Vojvodini je nastala 1854. godine i od tada, za nekoliko decenija, u južnoj Panoniji izgrađen je moćan železnički sistem koji je značio preporod za ovaj kraj kao i tadašnju državu u celini – napisao je nedavno u autorskom tekstu za list Danas novosadski advokat i autor knjige "Vojvodina – propadanje jednog regiona" Dragomir Jankov. Kako je naveo, u to doba u malo kom mestu Vojvodine nije postojao "ajzliban"“, a Vojvodina je 1918. izašla iz Austrougarske i ušla u Srbiju i Jugoslaviju sa najgušćom železničkom mrežom u Evropi od 8,7 km pruga na 10.000 stanovnika i ukupno oko 2.200 km pruga.
– Sada, taj sistem je devastiran, umnogome na ivici opstanka i elementarne funkcionalnosti i predstavlja tužan spomenik o nekadašnjem prisustvu Evrope na ovom tlu – navodi Jankov.
Dotučena nebrigom
U nastavku teksta, Jankov, između ostalog, skreće i pažnju da je železnica svuda u svetu nezamenljivi činilac privrede i društva, a da je kod nas dotučena nebrigom, glomaznom centralizovanom organizacijom, pa i korupcijom i da godišnje "guta" ogromna budžetska sredstva za opstanak.
– Ustavom Republike Srbije od 2006, odredbom člana 183 dat je osnov da Vojvodina povrati deo nadležnosti nad železnicom oduzete od strane Miloševićevog režima, a koja glasi: "Autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom, uređuju pitanja od pokrajinskog značaja u oblasti: drumskog, rečnog i železničkog saobraćaja i uređenja puteva..." – navodi Jankov. On dodaje da je Strategijom razvoja železničkog, drumskog, vodnog i dr. transporta u Republici Srbiji od 2008. do 2015. utvrđeno sledeće: "Upravljanje transportnom infrastrukturom koja je u vlasništvu države postepeno će se prenositi na organe pokrajine kao i organe lokalne samouprave". Jankov navodi i da se najbolje vidi o kakvoj enormnoj centralizaciji je reč na podataku da od ukupnog BDV (bruto dodatna vrednost) u oblasti saobraćaja u Republici Srbiji čak 82,3 odsto otpada na Beograd.
Ostao samo inspekcijski nadzor
Jankov kaže i da se prilikom donošenja Statuta AP Vojvodine i Zakona o utvrđivanju nadležnosti Vojvodine, očekivalo pravo na osnivanje tri javna preduzeća, u oblasti drumskog, rečnog i železničkog saobraćaja.
– Nacrtom zakona o utvrđivanju nadležnosti od marta 2009. bila su predviđena samo dva preduzeća, JP za plovne puteve i JP za železnički saobraćaj APV, uz izuzeća magistralnih pruga i koridora. Tokom višemesečnog odlaganja donošenja Statuta na Vojvodinu se sručila lavina osporavanja i mržnje i ova javna preduzeća su izostala iz kasnije donetog Zakona, a Vojvodina je na kraju u oblasti železnice "dobila" samo sramno pravo da "vrši inspekcijski nadzor" – navodi Jankov, ocenjujući da je da je ovim Ustav, zapravo, izigran, isto kao i Strategija.
Нема коментара:
Постави коментар