уторак, 12. јул 2011.

EGZIT – JEDNO OD NAJLEPŠIH I NAJPOZITIVNIJIH MESTA NA SVETU

Muzički festival Egzit učinio je od Petrovaradina, Novog Sada, Vojvodine i Srbije još jedanput jedno od najlepših i najpozitivnijih mesta na svetu. Festival je posetilo oko 170.000 ljudi...

Završen je još jedan festival Egzit (Exit) na Petrovaradinskoj tvrđavi, a Petrovaradin I Novi Sad su tokom festivalskih dana u svakom pogledu bili deo sveta. Grad je bio preplavljen posetiocima, najviše mladima, i to iz celog sveta, uključujući i Kanadu: "Ovde su ljudi veoma fini i veoma prijateljski raspoloženi, zaista sam uživao…"

Pa čak i Australiju: "Neko mi je rekao da obavezno dođem. Rezervisala sam karte i došla…"

Pozitivne vibracije

Najviše je bilo mladih iz regiona bivše Jugoslavije i tradicionalno iz Velike Britanije. Festival je posetilo oko 170.000 ljudi, koji su imali priliku da čuju više od 600 izvođača na 20 festivalskih bina. Egzit je ove godine ugostio i Stašu Vukadinović, svoga dvomilionitog posetioca, koja je dobila besplatne karte za narednih deset festivala. I političari su ostali veoma zadovoljni, poput predsednika Vlade Vojvodine Bojana Pajtića: "Egzit šalje izuzetno pozitivne poruke iz ove zemlje prema Evropi i svetu, zbog čega ima ogromnu ulogu u popravljanju imidža Srbije."

I domaći posetioci bili su veoma zadovoljni: "Ovo je za mene nešto najlepše što sam ikada video u životu. Ja sam doživeo potpunu metamorfozu ovde.", "Dopada mi se. Ali mi se pre sedam-osam godina više dopadao. Možda sam bila mlađa…", "Ma super je! Egzit je uvek super!"

Egzit je više od festivala

U okviru Egzita održan je i Sajam nevladinih organizacija, među kojima su bili između ostalih i predstavnici "Amnesti internešnel" (Amnesty International), koji su prikupljali potpise podrške za svoju kampanju "Krov nad glavom je ljudsko pravo", organizovanu povodom prinudnog iseljavanja Roma iz nelegalnih naselja po gradovima Srbije.

Svirali su Portišed (Portishead), Palp (Pulp), Džemirokvaj (Jamiroquai), Bed rilidžn (Bad Religion), Nik Kejv (Nick Cave), Darkvud dab (Darkwood Dub), Ateist rep (Atheist Rap), Džinks (Jinx), Mizar... Na festivalu je radilo 1.250 volontera iz celog sveta. Organizatori su takođe zadovoljni. Rajko Božić tvrdi da je Egzit i dan-danas pokret, a ne samo muzički festival: "I dalje verujemo u misiju da od Srbije napravimo mesto na kojem se radi i zabavlja kao na mestima na kojima stvari i inače funkcionišu..."
(Dinko Gruhonjić, 11.07.2011.)

Egzit je i dalje čudo!

Jedan od organizatora festivala Rajko Božić za Dojče vele kaže da se štošta promenilo u poslednjih 11 godina Egzita. "Ali, ono što je ostalo isto - i što je najvažnije - jeste ta energija koja je mene zapravo uvukla u ovu priču pre 11 godina i koja i dalje postoji i vuče svih ovih 2.000 ljudi, ili već koliko nas ima. Oni ovde prave čudo, jer ovo je i dalje čudo, na neki način", smatra Božić. Promenilo se i to, kaže Božić, što je festivalska konkurencija u Evropi u poslednjih pet godina veoma pojačana. On navodi da su samo u Hrvatskoj ove godine pokrenuta tri ili četiri nova festivala, a postoji pet velikih festivala na koje dolaze ljudi iz cele Evrope. "U Španiji je, recimo, više od 20 festivala. Pre pet godina, kao konkurenciju za naše datume imali smo dva festivala u Evropi, a sada, recimo, imamo 16. Tako da je festivalska industrija zapravo jedan veliki potencijal i mislim da je jedan težak i uzbudljiv period pred nama", kaže Božić.

Ipak, smatra on, Egzit nije samo komercijalni muzički festival. "Mislim da Egzit jeste pokret i danas, zato što ga mi tako doživljavamo i zato što i dalje verujemo u tu misiju da od Srbije možemo da napravimo mesto na kojem se radi i zabavlja, kao na mestima gde stvari funkcionišu", objašnjava naš sagovornik.

Četiri dana lude zabave

Po računici organizatora, za četiri festivalska dana Petrovaradinsku tvrđavu posetilo je više od 170.000 nasmejanih mladih ljudi koji su na više od dvadeset bina Egzit festivala slušali i gledali omiljene izvođače, dočekivali jutro na Dens areni, zabavljali se na 3D disku, spuštali se zip-lajnom i odmarali u čil zonama.

Ma koliko ozbiljna muzika bila, ma koliko ozbiljna razmišljanja mogu biti o paradoksu ljudske bezizlaznosti, čak i na katarzičnom Egzitu kao posebnom stanju "izlaza", na kraju za veliku većinu posetilaca na licu ostane ipak osmeh, preovlada pozitivna emocija, čak i u formi tuge jutarnjih časova kad se već zna i oseća da je gotovo. A čovek bi da to nikada ne prođe.
(I. Burić, 12.07.2011.)

Još ima gostiju u gradu

I katakombe na tvrđavi imaju publiku. Festival je završen, muzika ugašena, bine su rasklopljene i sklonjene, smeće se skuplja. Ostao je po koji trag da je na Tvrđavi održan još jedan Egzit, poneki prodavac torbi, kačketa ili majica sa oznakom ove manifestacije. Kamp se sutra zatvara i to će označiti kraj ovogodišnje sezone. Neki su već spakovali torbe i krenuli ka drugim destinacijama, a ima i onih koji su odlučili da boravak u Novom Sadu produže još dan ili dva kako bi upoznali i druge čari grada.

- Čula sam da postoji mogućnost da se vide podzemne prostorije tvrđave i pokušaćemo to da učinimo. Videle smo je na jedan način, kroz festival, a sad bi bilo lepo upoznati je i iz kulturološkog ugla. Isplanirale smo i odlazak na ručak na jedan od salaša - kaže Erin Hemon iz Birmingema u Velikoj Britaniji, koja se sa prijateljicom Donom Pauter uputila ka Kineskom tržnom centru jer su čule da može jeftino da se kupi roba.

Ove Britanke velike su ljubiteljke festivala, druže se od malih nogu, a od tinejdžerskih dana posećuju skoro sva veća dešavanja. Već peti put su na Egzitu, a ove godine to je prvenstveno bilo zbog Nika Kejva.

Grupa Slovenaca odmara se pred trafikom u centru, razmišljajući gde da provede ovaj dan. - Nisam siguran da li da odmah idemo za Beograd, ili da ostanemo još jedan dan ovde. Svakako planiramo da do vikenda budemo u Srbiji, a onda idemo na more, samo treba raspodeliti dane - rekao je Tilen Habić iz Maribora, koji, nažalost, nije oduševljen ovogodišnjim programom. Smatra da je manifestacija izgubila "ono nešto" što ju je činilo specijalnom svih ovih godina, a redovan je posetilac od 2005.

Njegova prijateljica, Tinkara Žvrc drugi put je na Egzitu, navodi da će doći i sledeće godine, uz nadu da će se onaj pravi rokenrol zvuk naći na Mejn stejdžu. U razgovoru sa gostima iz drugih zemalja ali i sa ljudima iz Srbije, stekao se utisak da se svi nadaju da će Egzit dogodine zasijati onim sjajem koji je imao na početku i sredini svog postojanja. Grčevito se svi drže godina koje su minule, što manifestaciji daje dugogodišnji kredit, ne i beskonačan...
(A. Jerinić, 12.07.2011.)

Autobus do Surčina pun pogodak

Linija gradskog prevoznika iz Novog Sada za aerodrom "Nikola Tesla" u Surčinu pokazala se kao opravdana, jer je broj putnika zadovoljavajući. U oba smera autobusi su popunjeni dve trećine u odnosu na broj sedišta (30), kažu u Službi za informisanje Gradskog saobraćajnog preduzeća "Novi Sad". Gradski prevoznik je liniju do aerodroma otvorio 5. jula i registrovao po osam polazaka u oba smera. Juče je do Surčina pre podne uveo tri vanredna polaska iz Novog Sada, da bi prevezao goste festivala.
(Z. D., 12.07.2011.)

Zbog droge uhapšena 24 stranca

Poslednje večeri ovogodišnjeg Egzita, na Petrovaradinskoj tvrđavi bilo je oko 32.000 posetilaca i nisu evidentirana teža krivična dela, a nije bilo ni masovnijeg narušavanja javnog reda i mira, kažu u Policijskoj upravi Novi Sad.

Policija je, između ostalog, oduzela oko 47 grama marihuane, 10 grama amfetamina i 16 različitih tableta. Zbog postojanja osnovane sumnje da su neovlašćeno posedovali opijate, policija je uhapsila 24 strana državljanina i u zakonskom roku ih privela na saslušanje istražnom sudiji Osnovnog suda u Novom Sadu.

Kažnjeno četrdesetak uličnih prodavaca

Za vreme Egzit festivala mnogi Novosađani su se na razne načine snalazili kako bi dodatno zaradili. Najčešći vid dodatne zarade je i ulična prodaja. Mnogi su pokušali da prodaju svoje ručne radove - od minđuša, preko torbica i raznih ogrlica do sokova i piva. Zato je komunalna policija imala pune ruke posla, a šef ove službe, odseka za Novi Sad, Dejan Radusinović kaže da su napisali 36 kazni, koje će, ukoliko se ne plate u roku od osam dana, biti predate sudiji za prekršaje. Takođe naplaćeno je šest kazni na licu mesta, a komunalna policija je upozorila 50 uličnih prodavaca koji su istog momenta prekinuli s prodajom i više se nisu pojavljivali.

- Zadovoljni smo učinkom, jer je ovo prva godina da smo kontrolisali za vreme "Egzita". Primećeno je da je bilo mnogo manje uličnih prodavaca nego predhodnih godina - ističe Radusinović.
(Lj. Na., 12.07.2011.)

Pruga bez vozova, na stanici haos

Železnički saobraćaj na pruzi Beograd - Novi Sad, između Čortanovaca i Karlovačkih vinograda, prekinut je juče oko 11 časova, nakon što je lokomotiva međunarodnog teretnog voza iskliznula iz šina i oštetila 45 metara pruge.

ZA KRAJ TURISTIČKA NEOZBILJNOST -
STOTINE TURISTA NA ŽELEZNIČKOJ STANICI
U NOVOM SADU ČEKAJU NA POPRAVAK PRUGE
OŠTEĆENE U NAJGORI ČAS

Ova vest je dočekala umorne egzitovce, koji su po završetku festivala spakovali šatore, torbe i krenuli kući. Na Železničkoj stanici u Novom Sadu - haos. Zavladala je atmosfera poput one u kampu, samo bez bina i muzike. Stotine turista razmilelo se po čitavoj stanici. Ipak, još uvek pod utiscima, vreme dok su čekali prevoz iskoristili su za prepričavanje atmosfere i ocenjivanje velikih muzičkih zvezda, do večernjih časova, kada je najavljeno da će saobraćaj između Beograda i Novog Sada biti ponovo uspostavljen. Osim umora, svima im je zajedničko i pozitivno raspoloženje povodom ovogodišnjeg Egzita, što je svakako olakšalo sate čekanja.

"Železnice Srbije" su organizovale autobuski prevoz za putnike međunarodnog voza koji je ujutro krenuo iz Beograda ka Budimpešti, kao i za one koji su iz Budimpešte pošli ka Beogradu. Domaći putnički vozovi iz pravca Beograda išli su do Inđije, a iz pravca Subotice do Novog Sada.