Početak izgradnje novog Žeželjevog mosta, najavljen za proleće, pa za jesen ove godine, ponovo bi mogao da bude pomeren.
Pripremni radovi su u toku, ali oni konkretni, u najboljem slučaju, mogli bi da počnu krajem oktobra, pred kraj građevinske sezone. U Zavodu za izgradnju grada uputili su nas na Železnice Srbije, u kojima ni nakon višenedeljnih poziva nisu želeli da za Radio 021 objasne u kojoj su fazi pripreme za izgradnju mosta. Ipak, saznajemo da je Pokrajinski sekretarijat za arhitekturu obezbedio dozvolu za izgradnju, da bi glavni projekat trebalo da bude završen do polovine septembra, te da će bar još mesec dana trebati za kontrolu i pripreme.
Projekat starog mosta uradio je građevinski inženjer Branko Žeželj, koji se zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta prilikom probe, tokom prelaska najtežeg teretnog voza, ispod mosta vozio čamcem, kako bi svima pokazao koliko veruje u svoje delo. Most je 26. aprila 1999. godine srušila NATO avijacija, a od ostataka starog mosta biće korišćeni samo temelji centralnog rečnog stuba, koji su izdržali bombardovanje.
Novi most dug 440, širok 25 metara, sa dva železnička koloseka, dve trake za drumski saobraćaj i dve pešačko-biciklističke staze, biće praktično vizuelna replika starog, koji je izgrađen 1961. godine. Za razliku od tog mosta, u samoj konstrukciji neće dominirati beton, već čelik. Radovi su povereni konzorcijumu koji čine "Horta Koslada" iz Španije, te "Azvi" i "Tadei" iz Italije, a trebalo bi da budu završeni za 32 meseca od početka izgradnje.
NOVI MOST ĆE BITI 100 METARA DUŽI I 120 CM VIŠI OD PRETHODNOG |
Vrednost projekta je 45,3 miliona evra, za 15 manje nego što je prvobitno bilo najavljivano. 26,2 miliona evra obezbediće Evropska unija iz bespovratnog IPA fonda, a preostali deo će finansirati Vlada Vojvodine i Grad Novi Sad. Pokrajina i Grad platiće i demontažu postojećeg privremenog metalnog mosta.
(D.S.)
Biće naših ljudi
Novi "Žeželjev most" gradiće špansko-italijanski konzorcijum "AZVI". Za gradnju betonskog dela će, kako se očekuje, većinom biti angažovani radnici iz Srbije, dok će elementi za čelične lukove biti pravljeni u matičnim zemljama tog konzorcijuma. U Novom Sadu će oni biti samo spojeni i, sa specijalnih barži, podignuti na noseće stubove.
Pet NATO udara
Stari "Žeželjev most" bio je jedan od najupečatljivijih simbola Srpske Atine, a bombarderi NATO su ga srušili sat iza ponoći 26. aprila 1999. Pre toga, pogađali su ga još četiri puta - 5, 21, 22. i 24. aprila, ali je on tim udarima uspešno odoleo.
Rok - novembar 2013.
Prema uslovima tendera na kojem je "AZVI" dobio veliki posao, most bi trebalo da bude završen do novembra 2013. godine. Najveći deo novca za njegovu gradnju - 26,2 miliona evra obezbedila je EU, dok će preostalih 19,1 milion, u podjednakim delovima, biti izdvojen iz budžeta Vojvodine, odnosno gradske kase Novog Sada.
Prvi radovi koji će uveriti Novosađane da ovoga puta priča o početku gradnje nije prodavanje magle biće izvedeni tokom septembra. Tada će graditelji ''Azvija'' srušiti ostatke nekadašnjeg Žeželja. Nakon toga, radovi će teći bez prestanka: pobadanje šipova, postavljanje pontona preko kojeg će se postavljati elementi na vodi…
- U ovom trenutku buduće gradilište se ograđuje, a teren se raščišćava, i to na mestu gde se nalaze delovi pontonskog mosta korišćenog za gradnju montažno-demontažnog mosta. Ovde će uskoro biti postavljeni kontejneri za inženjere, a tu će biti dopremljen i materijal. U narednih nekoliko nedelja stići će i radnici konzorcijuma ''Azvi'' koji će početi rušenje ostataka mosta jer će na tom mestu biti pobodeni prvi šipovi novog mosta - kaže Kovljanić.
Нема коментара:
Постави коментар